Kako se treba gledati rejting nove političke opcije na prvom mjerenju kad nema mogućnosti uspoređivati prethodna istraživanja radi određivanja trenda

INICIJALNO DETEKTIRANJE KRETANJA REJTINGA

Kako se treba gledati rejting nove političke opcije na prvom mjerenju kad nema mogućnosti uspoređivati prethodna istraživanja radi određivanja trenda

Stranka s Imenom i Prezimenom za svoj službeni početak ima datum 18. svibnja, kad je primila rješenje Ministarstva uprave sa svojim imenom koje od tada može slobodno koristiti sa sigurnošću da se to ime može pojaviti na izbornom listiću. Prije toga stranka je planirala osnivanje, ali je ono postalo neostvarivo zbog epidemije. S nekoliko tema prije preimenovanja Starta u “stranku s Imenom i Prezimenom”, stranka je polako gradila vidljivost, oprezno računajući i s problemom da se sintagma “stranka s Imenom i Prezimenom” brendira isključivo kao slogan, ali ne i naziv koji će pisati na izbornom listiću.

Prvo istraživanje preferencija birača u kojem se testira i naziv “stranka s Imenom i Prezimenom” dogodilo se između 15. i 18. svibnja u okviru HRejtinga, dakle prije negoli je stranka krenula u otvorenu i slobodnu kampanju pod svojim sada službenim imenom. Rezultat od 0,7% u tom smislu daje samo informaciju da je započelo nekakvo početno “primanje” tog naziva među biračima toliko da ne ulazi u neprepoznatu rubriku “ostali”.

Prvo mjerenje preferencija birača koje obuhvaća službeno djelovanje “stranke s Imenom i Prezimenom” za Novu tv je proveo IPSOS i to od 18. do 21. svibnja. Rezultat je 2,2%. Istraživanje je objavljeno četiri dana kasnije, 25. svibnja. Iako nije riječ o jednom vezanom istraživanju, nego o dva koja se ne mogu uzimati kao niz (HRejting i Crobarometar), može se postaviti opravdano pitanje je li “stranka s Imenom i Prezimenom” već uhvatila trend rasta kakav nemaju druge opcije koje pretendiraju na mandate (izvan trojke koja je iznad praga). Posebno se to može postaviti kao pitanje u odnosu na političke opcije koje su svoje političko brendiranje obavile već u prethodnim ciklusima ili su izrazito lokalno koncentrirane, pa im rejting nema ujednačenost po cijeloj Hrvatskoj.

Promatranje zamrznutog anketnog trenutka samo kao prolazne stanice koja ima svoje prethodno i naknadno vrijeme na temelju kojeg se iščitava trend za stare opcije može značiti pad, stagnaciju ili rast. Za novu opciju pad i stagnacija kao opcije ne postoje, jer nije bilo prethodnog političkog “života”. Za novu političku opciju postoji samo pitanje događa li se “ništa” ili rast i koliki je on. U slučaju stranke s Imenom i Prezimenom potpuno se otklanja pozicija “ništa”, jer dva rejtinga u razmaku od samo četiri dana kažu da je nešto evidentirano (0,7%) i da je odmah nakon toga ušlo u kategoriju potencijalnih pretendenata na mandat (2,2%). Dakle, bez ikakvih subjektivnih primjesa možemo konstatirati da se taj početni rast događa u relativno kratko vrijeme (naravno, uvažavajući i mogućnost određene statističke pogreške koja je mogla taj rast prikazati i manjim i većim). Preciznije rečeno, da je IPSOS radio samo jednodnevno istraživanje 18. svibnja “stranka s Imenom i Prezimenom” bi sigurno stajala nešto slabije od konačnih 2,2%. U tom slučaju situacija 21. svibnja (četvrtak) nije 2,2% (jer se trebalo nadoknaditi slabiji ponedjeljak i utorak), nego je rejting zadnjeg dana mjerenja bio još bliži 3%. Naime, stare stranke mogu imati stagnacijski prosjek čak i kad su u nekom razdoblju naglo skočile zbog nekog događaja, ali nove opcije ga ne mogu imati, jer – nisu postojale. Da bi nova opcija imala četverodnevni prosjek od 2,2%, ona nužno ima slabiji prvi, srednje snažni drugi i treći te najsnažniji četvrti dan. Zaključak je prilično izvjestan: stranka s Imenom i Prezimenom imala je oko 2,2% između utorka i srijede (19./20. svibnja). Dan prije toga bila je oko 2% (a moguće i ispod 2%), a zadnji dan moguće i iznad 2,5%). I to je sve u danima između 18. i 21. svibnja. A rezultati su objavljeni 25. svibnja. Ako je uhvatila čak i minimalni trend rasta (a kao nova opcija je to morala da bi na prvom istraživanju završila na prosječnih četverodnevnih 2,2%!), “stranka s Imenom i Prezimenom” je 25. svibnja, u trenutku objave rejtinga, vjerojatno bila bliže rejtingu od 3%, nego objavljenom. To ne vrijedi za stare političke opcije koje svoj kapacitet vuku od prije, bez obzira što povremeno osciliraju. Za nove opcije, koje se prvi put javljaju u istraživanju rejtinga, jedino nije moguće prilikom prvog mjerenje (u)tvrditi koliki im je kapacitet daljnjeg rasta zbog pitanja o ukupnom biračkom bazenu koji će se njima otvoriti.

Iako se u društvu (proces in vivo) ne može laboratorijski jamčiti rezultat, analitičari trebaju otvoriti znatno više očiju od svih drugih (pa i novinara) kad jedan zamrznuti podatak (brojke) pretvaraju u iščitavanje jučer-danas-sutra dinamiziranog odnosa tih “zamrznutih trenutaka” koji zapravo nikad nisu zamrznuti. Zato tumačenje anketa zna biti problematičnije od samog trenutačnog rezultata.

Da su izbori bili 20. svibnja, stranka s Imenom i Prezimenom dobila bi oko 2,2% glasova, a da su izbori danas (26. svibnja) taj bi rezultat bio veći. Koliko veći i tko bi zbog toga nužno bio umanjen (jer uvijek je konstanta onih ukupnih 100%, računajući s određenom završnom preraspodjelom anketno neodlučnih), moći ćemo pratiti bude li idućih istraživanja s istim parametrima. Dok to čekamo, možemo zaključiti da su tri opcije iznad praga, jedna se psihološki bori biti “tu negdje oko praga”, a samo za još jednu u ovom trenutku ima izgleda da je iz prostora 2-3%, zakoračila prema sljedećem razredu, onom iznad 3%. Takav potencijal rasta dva početna istraživanja dala su “stranci s Imenom i Prezimenom”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *